فرهنگ لغات و اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال – قسمت اول


بازاریابی دیجیتال مبحث گسترده‌ای است با صدها لغت، اصطلاح و کلمۀ تخصصی. به همین دلیل طبیعی است که به عنوان یک تازه‌وارد، در این دنیای جدید کمی احساس سردرگمی کنید، گیج شوید و به دنبال معنای یک لغت تا ساعت‌ها جستجو کنید. واقعاً چه خوب بود اگر یک دیکشنری وجود داشت که هر زمان به دنبال معنی یک لغت بودید، می‌توانستید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را بیابید. در مقاله حاضر و سری مقالات سریالی این موضوع که با رعایت ترتیب الفایی لغات است به معرفی و توضیح اصطلاحات و کلمات تخصصی بازاریابی دیجیتال میپردازیم.

A/B Testing

تست A/B یک روش برای مقایسۀ عملکرد دو استراتژی مختلف بازاریابی است. در این تست، شما دو نسخۀ متفاوت از یک تبلیغ، یک صفحۀ سایت یا … ایجاد می‌کنید و به بخشی از کاربران خود نسخه اول و به بخش دیگر، نسخۀ دوم را نشان میدهید. (این تقسیم کاربران به صورت اتوماتیک و در لحظه توسط سیستم انجام می شود.) این تست معمولا به مدت ۳ تا ۱۰ روز ادامه دارد تا نتایج آن قابل اتکا باشد.
در نهایت، با مقایسۀ عملکرد کلی این دو میتوانید تشخیص دهید که کدام نسخه عملکرد بهتری داشته است. توجه داشته باشید که در تست A/B ، بهتر است تفاوت بین دو نسخه فقط در یک المان مشخص باشد تا نتایج بدست آمده قابل اتکا باشند.

Abandonment Rate

Abandonment Rate یا نرخ ترک صفحه دارای دو تعریف متفاوت است و در دو جای مختلف به کار برده میشود. تعریف اول مربوط به کاربرانی است که وارد وبسایت شما می شود و بدون آنکه تعاملی با شما داشته باشد، از آن خارج میشوند. در این حالت، به درصد کسانی که صفحه را ترک میکنند نسبت به تمام بازدیدکنندگان، نرخ ترک صفحه یا بانس ریت گفته میشود. تعریف دوم هم برای وقتی است که کاربران آیتم هایی را به سبد خریدشان اضافه میکنند، ولی خرید را تکمیل نمیکنند و از سایت شما خارج میشوند. در این مواقع هم برای مشخص کردن تعداد کسانی که سبد خرید را رها میکنند نسبت به تمام خریداران، از اصطلاح نرخ ترک سبد خرید استفاده میشود.

Above The Fold

به اولین بخشی از یک سایت یا اپلیکیشن که بلافاصله بعد از باز کردن می  بینید، اصطلاحا Above the Fold (معادل بالای خط تا)  یا پیشانی صفحه میگویند. پیشانی شامل تمام آن چیزی میشود که کاربر بدون نیاز به اسکرول در صفحه میتواند مشاهده کند.اهمیت پیشانی سایت از نظر خیلی از متخصصان بسیار بالاست و باید تلاش کنید درهمین فضا و به ساده ترین شکل ممکن، مهمترین اطلاعات را در اختیار کاربر قرار دهید.

Acquisition

این اصطلاح به فرایند جذب کاربر با کیفیت یا لید اشاره دارد. به عنوان مثال، کاربران اپلیکیشن یا بازدیدکنندگان وبسایت شما از طریق چه کانالی جذب شده اند. منابع رایج جذب کاربر، ارگانیک، دایرکت، رفرال، تبلیغات جستجویی، ایمیل، رسانه های اجتماعی، تبلیغات نمایشی و … است.

Ad Extensions

اطلاعات اضافی که می توان برای تبلیغات به گوگل ادوردز اضافه کرد تا تبلیغ دهنده در نمایش تبلیغ از آنها استفاده کند. این اطلاعات شامل خلاصه ای از کسب وکار (review)، آدرس، قیمت، دانلود اپلیکیشن، لینک سایت، شماره تماس برای لینک click to call و … است. وارد کردن این اطلاعات و استفاده از آن توسط گوگل ادوردز نرخ کلیک (CTR) را بالا می برد.

Ad Impression

به هر مرتبه ای که یک بنر تبلیغاتی توسط یک بازدیدکننده ای از منبعش دیده می شود، ثبت یک Ad impression صورت می گیرد که مشخصا قابل شمارش است. البته هر باری که تبلیغ توسط منبع به نمایش گذاشته شود، یک Ad impressionمحاسبه  می گردد.

Ad Manager Account

حساب کاربری تبلیغات در فیسبوک است که با استفاده از آن می توان کمپین های تبلیغاتی در شبکه تبلیغاتی فیسبوک راه اندازی کرد.

Ad Network

به گروه یا شبکه‌هایی گفته می‌شود که ارتباط بین تبلیغ‌دهندگان و ناشران را فراهم می کنند. می توان گفت که شبکه های تبلیغاتی نقطه تماس تبلیغ دهندگان و ناشرین هستند که به مذاکره آن ها در مورد عرضه و تقاضای جایگاه های تبلیغات کمک می کنند.

Adsense

گوگل ادسنس، پلتفرم شرکت گوگل برای ناشران تبلیغ است. این سرویس به صاحبان وبسایت­‌ها و اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تبلیغ­ های متنی، تصویری و ویدئویی را بر روی وبسایت خود قرار دهند و از طریق نمایش این تبلیغات کسب درآمد کنند. اگر به وبسایت­‌های معروف انگلیسی زبان مراجعه کرده باشید، به احتمال زیاد متوجه تبلیغات بنری یا ویدئویی گوگل در گوشه و کنار آنها شده‌­اید. این وبسایت‌ها از گوگل ادسنس برای کسب درآمد استفاده می­‌کنند. متاسفانه امکان کسب درآمد از سرویس ادسنس گوگل به صورت مستقیم در ایران وجود ندارد.

Ad Server

سرور تبلیغات، کار مدیریت و توزیع تبلیغات در سرتاسر وب سایت‌ها را بر عهده دارد. ناشرین، شبکه‌های تبلیغاتی، آژانس‌ها و برخی تبلیغ‌دهندگان از این سرورها استفاده می‌کنند.

Ad Space

فضاهای تبلیغاتی یک وبسایت را می‌گویند.

Ad Stack

نوعی تقلب در صنعت تبلیغات دیجیتال است و به خصوص تبلیغات نمایشی است که چندین تبلیغ را زیر یک آگهی تبلیغاتی پنهان می کنند و با کلیک کاربر روی آگهی، چندین impression برای چندین برند ثبت می شود. در این صورت، تنها یک impression واقعی اتفاق افتاده اما تبلیغ دهندگان زیادی بدون بدست آوردن هیچ impression ای هزینه پرداخت می کنند.

Advertiser

شخص، موسسه یا شرکتی که با هدف آگاه نمودن مردم از یک برند خاص یا افزایش محبوبیت آن، محصولات، خدمات یا رخدادهای آن برند را تبلیغ می کند.

Ad words

گوگل ادوردز، پلتفرم گوگل برای تبلیغ‌دهندگان است که اجازه تبلیغ در جستجوهای گوگل و سایر سایت‌های همکار گوگل را می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ نام این پلتفرم از گوگل ادوردز به گوگل ادز تغییر پیدا کرد. ادورز، پلتفرم اولیه تبلیغات PPC می‌باشد.

دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *